Tesla indtager Europa

I dag ruller de første Tesla biler produceret i Europa ud af en stor fabrik i Berlin. Den lille virksomhed med Elon Musk ved roret som satsede alt på at elbiler var fremtiden, er blevet stor. Meget stor. Men planen er at blive meget, meget større.

500.000 biler pr. år. Til at begynde med. Det er hvad produktionskapaciteten for "Giga-Berlin" forventes at være inden udgangen af 2022. Om få dage åbner en endnu større fabrik i Houston, Texas, og dermed er Tesla oppe på 4 "Giga" fabrikker i verden: Freemont, Californien. Shanghai, Kina. Berlin, Tyskland. Houston, Texas. Det giver i første omgang en kapacitet på 2 millioner biler. Og det er kun begyndelsen, for alene disse 4 lokationer vil samlet mindst kunne producere 8 millioner biler pr. år ved fuld kapacitet. Målet er flere fabrikker og 20 millioner pr. år i 2030.

 

At være begyndt på bilproduktion i Europa er lidt ligesom at have fået sit svendebrev. Nu er kvaliteten god nok, og nu skal den være endnu bedre. Men det er handler ikke kun om samlekvalitet. Hvad de færreste forstår potentialet i er, at det er software Tesla kommer til at tjene de helt store penge på. At de nu har formået at bygge hardware med et dækningsbidrag på 30% er i sig selv en kraftpræstation, men når man selv har designet al hardware, uden at være afhængig af underleverandører, så kan software integreres så tæt at kun fantasien sætter grænsen for fremtidige funktioner, herunder selvkørende funktioner, og dermed kan dækningsbidraget nå niveauer som aldrig er set i automobilbranchen før. Smag lidt på ironien: Når et automobil virkelig bliver automobilt, så har guldgåsen lagt sit æg.

 

Tesla har fra starten haft den strategi at det eneste de vil have ind ad døren er råvarer, hvorefter de selv vil have den fulde kontrol over sammensætningen til det færdige produkt. Det har vist sig at være en strategi som i den grad har båret frugt. Tesla tjener nu så mange penge på hvert eneste produkt, at det giver plads til udvikling af nye produkter som vi vil måbe over i fremtiden.

 

Jo, men hvorfor skal en Tesla være SÅ dyr? Fordi det ikke er rimeligt at lade kunder vente i over et år. Det er indtil videre KUN derfor. Hvad ville du selv gøre, hvis dit produkt var så eftertragtet?

Skriv en kommentar

Kommentarer: 0
Få besked om nye opslag:
Støt mig med bidrag

Book mig på Foredragsportalen.
Støt mig på Patreon.

Læs om mine foredrag

Lifelike | Jesper Berggreen | Fasanvej 10 | 8544 Mørke | CVR 35691146 | Email: jesper@lifelike.dk