Y oh Y

Tesla's populære sedan Model 3 har allerede revolutioneret bilverdenen, så er der, ud over størrelsen, andre grunde til at vente på den nye Model Y? Ja, for den er en ny revolution! Kan du vente, så vent! Og køb evt. en brugt Tesla mens du venter...

I marts 2019 blev Tesla's vigtigste model afsløret, ubemærket for de fleste. På scenen stod Elon Musk og kæmpede for at undertrykke hans begejstring. Præsentationen var mistænkeligt underspillet, og jeg tror han var ude på at spænde en elastik så hårdt at når den ramte ville den slå bunden ud af hele bilverdenen. 

 

Nu er den på markedet i USA og den er på alle måder en revolution. Den er klar næsten et år før lovet, hvilket i sig selv er et mirakel, men det resulterer blot i at alle andre bilproducenter bliver taget på sengen, og i mange tilfælde ikke vil have andet valg end at kopiere Tesla hvis de vil overleve.

 

Dertil kommer Tesla's forestående afsløring af en ny, bedre og billigere batteritype, som vil slå bunden ud af det globale energimarked, men mere om det senere.

 

Jeg får tit spørgsmål fra venner og bekendte om hvorvidt de skal købe en Tesla, og jeg må sige det spørgsmål bliver sværere og sværere at svare på, da det svarer lidt til at spørge om man skal købe en ny computer, for der kommer jo en bedre model i morgen.

 

Det må efterhånden være sådan at jeg kun kan svare en ting: Ja, køb en Tesla, ligegyldigt hvilken, men hvis du går efter en ny Model Y, så køb en brugt 3'er, S'er eller X'er mens du venter. Tesla har måske markedet mindste værditab, så du kan kun gøre en god handel.

 

Men altså. Y'eren ser ud til at blive kronen på værket, indtil videre, og heldigvis behøver jeg ikke forklare hvorfor, fordi det har Sandy Munro, en legende indenfor bilbranchen, gjort for os.

 

Sandy har splittet en Y'er ad, på samme måde som han gjorde med en 3'er, og hans udtalelser har vægt. Han har aldrig set noget lignende, og den ellers uimponerede legende er imponeret. Tesla opfinder fx. deres egne typer af aluminium og stål hvis de ikke findes på markedet!

Steven Mark Ryan har i videoen nedenfor gjort det nemt at fange essensen af hvad det betyder, så når du har set den vil du ikke længere være i tvivl. Det handler kun om hvorvidt du vil med på Tesla-vognen eller ej. Nu. Og køb nogle aktier hvis du kan, for det tog forlader snart perronen!

 

Advarsel: når du har set denne video på 15 minutter, og kan lægge 2 og 2 sammen, er der ingen vej tilbage!

Sandy's konklusioner som Steven referer til i fuld længde (25 min.):

Sandy Munro: "This car should be a wakeup call to anyone manufacturing anything!"

 

Essensen af hvad Tesla står for materialiseres i Sandy Munro's gennemgang af Tesla's Model Y, og hvis du skal have alle detaljer med så kan du se alle Munro videoer om Model Y her.

 

Tesla er ved at bygge en fabrik i Berlin der skal bygge Model Y til det europæiske marked. Forvent at levering begynder i 2022. Den bliver formentlig 10% dyrere end Model 3, som forventes at blive billigere, så det går måske lige op. Men har du slet ikke lyst til at have en bil i crossover/SUV størrelse, så kommer du aldrig til at fortryde at købe en Model 3. Det kan jeg stå inde for.

P.S. Hvad er det med de navne? Model S, Model X, Model 3 og nu Model Y. Jo, faktisk så skulle Model 3 havde heddet Model E, men Ford havde rettighederne til det navn, så E'et blev vendt om og blev til et 3-tal. For så kan man nemlig alligevel læse hvad Elon Musk havde i tankerne da han drømte om hans elbiler: S3XY

Skriv en kommentar

Kommentarer: 1
  • #1

    Jose Andrés (söndag, 17 maj 2020 10:02)

    Greetings from Costa Rica. I also think tech should be accessible for everybody

Få besked om nye opslag:
Støt mig med bidrag

Book mig på Foredragsportalen.
Støt mig på Patreon.

Læs om mine foredrag

Lifelike | Jesper Berggreen | Fasanvej 10 | 8544 Mørke | CVR 35691146 | Email: jesper@lifelike.dk