Hvorfor Tesla?

Der bliver skrevet ufattelig meget om Tesla, og som mange ved var jeg hooked fra starten, men hvorfor? Jeg kan selv blive i tvivl. Derfor vil jeg her prøve at ridse nogle mere eller mindre plausible forklaringer op.

Det begyndte i 2007, eller ca. deromkring. Jeg hørte at et nyt firma ved navn Tesla var klar med en elektrisk sportsvogn, og det der fangede min opmærksomhed for alvor var den påståede rækkevidde, og at batterierne var sammensat af tusindvis af enkeltceller som vi kender fra bærbare computere. Hvad? Enten var de gået helt fra forstanden, eller også havde de set lyset. Det viste sig at være det sidste.

Da det gik op for mig hvad Tesla havde gang i, blev det øjeblikkeligt et mål for mig at få fingrene i et køretøj fra dem. Vel vidende at det nok ville komme til at tage rigtig lang tid.

Jeg tænkte at en genvej til det måtte være at starte et firma i el-køretøjs-branchen, og sammen med en kammerat begyndte vi i 2011 at sælge systemer til elcykler. Det blev vi ikke rige af, og når sandheden skal være sagt, så var de 40.000 kr jeg investerede nok lagt bedre ud ved at købe aktier i Tesla. I 2011 stod aktien i $30. I dag, januar 2020, ligger den lige under $600. De 40.000 kr ville altså være blevet til 800.000 kr i dag, eller 2 stk af den model jeg er endt med at låne penge til. Ja, jeg var hooked, men ikke så hooked...

Efter sportsvognen lancerede Tesla i 2012 den store Model S. Den sprængte fuldstændigt rammerne for hvad man kunne bygge af elbil, og den originale er stadig svær at slå for de store mærker på parametre som rækkevidde og kræfter. Man undres. Og så alligevel. Det viser sig nemlig at Tesla altid er et skridt foran på deres teknologi. De har turdet satse på principper som de andre troede var dødsdømt på forhånd. Batteriformatet jeg nævnte er et af de principper, altså de små celler, men også kemien inde i cellerne er unik, og ikke mindst det faktum at Tesla meget tidligt indså at de måtte producere dem selv for ikke at løbe tør. Tesla inviterede Panasonic indenfor i varmen i deres Gigafabrik nr 1 i Nevada og i begyndelsen af 2015 begyndte produktionen. I dag producerer denne ene fabrik flere GWh batterikapacitet end alle andre i verden tilsammen!

Men Model S var dyr, meget dyr, og det var også meningen, for det var Elon Musks idé at den bil, sammen med den senere Model X, skulle finansiere udviklingen af en bil i mellemklassen til en pris der var til at komme i nærheden af. Det var Model 3 (som skulle have heddet Model E, men Ford har rettighederne til det navn).

Jeg lagde en bestilling på Model 3 samme dag den blev præsenteret i foråret 2016, selvom jeg, og de øvrige 100.000 der bestilte samme dag, ikke vidste ret meget om den. De første blev leveret til amerikanske kunder i sommeren 2017, og så begyndte der for alvor at komme information ud om hvad den var gjort af. Det var her jeg blev rigtig hooked. Og igen skulle have købt en masse aktier (Jeg købte kun 10 aktier som jeg fik for $250 stk...)

Ikke nok med at battericellerne, som var en helt ny type der indeholdt mere energi pr. kg, var langt mere driftsikre, og kunne lade sindssygt hurtigt, så var motoren også ny. Det var ikke længere en 3-faset induktionsmotor som den i Model S, og som Nikola Tesla havde opfundet i 1892. Det var en lettere, stærkere, mindre, mere effektiv og billigere motor af reluctance-typen, opfundet af W.H. Taylor i 1838! Tesla havde fundet nogle stædige grækere som havde nægtet at opgive denne motortype, selvom alle andre havde, og givet dem frie tøjler til at få systemet til at virke. Motoren er i sig selv super simpel og langt mindre krævende at bygge end induktionsmotoren, men den er ustryrlig som en vildt hest der ikke lader sig tæmme. Men Tesla er ikke et bilfirma. Tesla er et elektronik- og software-firma, og det lykkedes at tæmme den vilde hest med noget motorstyring så avanceret at de bedste bilkyndige i verden har problemer med at fatte hvordan de har gjort det. Så ja, jeg måtte bare have sådan en!

Dagen oprandt en sommerdag i 2019, og den følelse af at køre ud af butikken i en splinterny bil var ret speciel. Jeg var chokeret over at have brugt over 400.000 kr på en bil, og samtidig kunne jeg mærke at det her alligevel var noget særligt. Nu skulle jeg rigtig køre elbil og spare en masse penge og hurtigt tjene det lånte hjem igen og - knald! Et kæmpe stenslag, og en idiot bag rattet som havde glemt at sætte kryds i "fri glasskade" på forsikringen. 7.000 kr.

Nå, men det var jo sådan ca. det beløb jeg ville have brugt på benzin i min gamle Volvo på 3 måneder, så der er stadig håb. Faktum er at dette køretøj bliver det billigste regnet pr. km jeg nogensinde kommer til at eje. De første 24.000 km er kørt, og der har intet være at komme efter. Der er heller ikke nogen indikation af hvornår den skal til service. Den skulle efter sigende selv sige til hvis noget skal ses efter. Jo, altså dæk skal jeg selv have styr på...

Og så er der hele idéen om at denne bil er en computer på hjul, som er bygget til at blive bedre over tid. Hardware og software er i en klasse som den anerkendte og legendariske amerikanske automobil-guru Sandy Munro har sammenlignet med indmaden i F-35 jagerflyet: helt ufatteligt kraftfuld og hårdfør. Læg dertil en fleksibilitet som især udmærker sig ved trådløs opdatering. Bliver dette den første masseproducerede bil-platform (sammen med den kommende Model Y) som bliver 100% selvkørende? Det virker som ren science fiction, men dykker man ned i det som Elon Musk har præsteret med Tesla og SpaceX, så er det han laver science fact.

Tesla laver solceller på Gigafabrik nr. 2 i USA. Tesla tog første spadestik til Gigafabrik nr. 3 i Shanghai i januar 2019 og de første Model 3 blev leveret fra den færdige fabrik i december samme år. Tesla er begyndt at bygge Gigafabrik nr. 4 i Berlin. Tesla solgte 367.000 biler i 2019. Tesla er nu værdisat til $100 mia. Det er mere end Ford og GM tilsammen, og det er mere end VW.

Jeg ved der er mange elbiler fra andre fabrikanter på vej. 10 modeller blev introduceret i Danmark i 2019. 30 modeller kommer i 2020. Men spørger du mig, som har prøvekørt mange af slagsen, hvad du skal købe hvis du vil køre elektrisk, så er svaret et klart og tydeligt: køb en Tesla! Også selvom den er dyrere...


Hvis du bruger min referencekode https://ts.la/jesper18367 når du køber en Tesla, så får vi begge en masse gratis opladning på Tesla's - uden sammenligning - overlegne ladenetværk.

Læs mere om mine erfaringer med Tesla Model 3 på: https://cleantechnica.com/2019/08/23/my-quest-for-net-zero-beyond-with-tesla-model-3-part-3/ og alle de andre historier jeg har skrevet på CleanTechnica: https://cleantechnica.com/author/jesperberggreen/


Opdatering 3/2/2020

 

Hvis du skulle være i tvivl om jeg er den eneste der synes Tesla slår alt og alle af banen, så se på aktiens udvikling. En Short squeeze er i fuld gang, og alle tvivlere bliver sat på plads.

 

Tesla er nu værdisat til 136 mia. USD. som er mere end Ford, General Motors og Fiat Chrysler tilsammen, og haler hurtigt ind på kongen, Toyota, som i dag er værdisat til 193 mia. USD.

Skriv en kommentar

Kommentarer: 0
Få besked om nye opslag:
Støt mig med bidrag

Book mig på Foredragsportalen.
Støt mig på Patreon.

Læs om mine foredrag

Lifelike | Jesper Berggreen | Fasanvej 10 | 8544 Mørke | CVR 35691146 | Email: jesper@lifelike.dk