Siden 1897 har der været Internationale Automobil-Ausstellung i Tyskland, og i år skal vi til Frankfurt og se hvad primært Europa kan byde ind med i en tid hvor især amerikanske Tesla er blevet synonym med moderne elbiler. Vil vi blive oversvømmet af Tesla Model 3, eller vil BMW, VW, Mercedes og Audi kunne levere noget til europæerne, snart?
Først skal vi lige lave en beregning på miljøbelastningen når vi skal ud at køre langt. Til daglig kører jeg i en leaset BMW i3, som på motorvej kører højst 140 km på en opladning. I
realiteten bliver det ca. 80 km mellem 50kW-ladestationerne, så en tur til Frankfurt og retur på i alt 1740 km vil altså resultere i mindst 20 ladestop på hver 20 minutters varighed undervejs.
Altså 6-7 timers pause i alt.
Heldigvis har min søn en gammel Golf 3 fra 1994, som går hele 12 km på en liter benzin! Med 50 liter i tanken kan vi altså nøjes med at fylde op 3-4 gange undervejs. Med det løse skulle det højst
blive et par timers pause i alt.
Den trofaste Golf udleder ca. 200 gram CO2 pr. km, så hele turen vil belaste atmosfæren med ca. 350 kg CO2. Med det aktuelle udslip for Danmark i skrivende stund på 300 gram CO2 pr. produceret
kWh, ville BMW'en have udledt 60 gram CO2 pr. km og dermed ca. 100 kg CO2 ialt.
Suk...
Nå, men den gamle Golf er skøn at køre i, og knægten har skruet et 1000W musikanlæg i den, så det skal nok blive en god tur :-)
I ugens løb har der været afsløringer af nye modeller i Frankfurt, som vi glæder os til at se tæt på. Bilindustrien har nu deres "iPhone-moment", så teknikken er i den grad ny.
Spørgsmålet er nu hvilken teknik forbrugerne vil vælge, og om den bliver til at betale.
Audi viser dette Aicon concept som vil være fuldt selvkørende og have en rækkevidde på 7-800 km:
Mercedes EQ sub-brand viser afløseren for den populære A-klasse med dette EQA Hot-Hatch concept. 400 km rækkevidde, 270 HK og 0-100 på 5 sekunder:
BMW vil være sikre på at det næste der kommer fra deres i-sub-brand, fx en i5'er, rammer plet. Derfor viser de dette iVision Dynamics concept for at vurdere vores reaktioner:
VW mener det tilsyneladende helt alvorligt med deres I.D. Crozz concept, for det er anden gang de viser modellen frem. Firehjulstræk, 300 HK og 500 km rækkevidde. Ja tak:
Men, men, men. Knægtens Golf er jo meget mere end de fire blærerøve her. Den kører nemlig på offentlig vej, og har gjort det over 420.000 km. Så hvornår kommer de elektriske bæster på
gaden?! Vi venter og venter og det er som om alle de store lurepasser på hinanden, alt imens Tesla knokler for at producere nok biler, og Nissan/Renault stille og roligt lader deres Leaf og Zoe
snigløbe markedet.
Nu tager vi til Frankfurt og råber "KOM NU I GANG!", og så må de gerne smide en lille VW Mega e-Up på gaden med 300 km rækkevidde til under 200.000 kr mens vi venter. SÅ skal der nok ske
noget.
Men igen. Der sker faktisk noget. Sidste år nåede den globale andel af solgte elbiler op på 1%. Nu har andelen lige rundet 2%. I et eksponentielt voksende marked (som ikke eksisterede for 5 år
siden), skal man blot tælle: 4, 8, 16, 32, 64%-og vupti! Verden er elektrisk! Undtagen måske lige Danmark, for vi diskutterer sikkert stadig afgiftspolitik til den tid, og ALLE er begyndt at
cykle...
Opdatering 18. september:
Den gamle Golf klarede det! Den kørte 14 km/l i snit, og brugte allerhøjst en liter motorolie ;-) Min søn konstaterede tørt på den tyske autobahn at der ingen småbiler var, og det forklarer jo
hvorfor de tyske mærke IKKE laver en Mega e-Up. Det er jo ufatteligt så mange tysk-producerede mellemklassebiler der drøner derud af. Det er DERFOR koncepter som VW I.D. Crozz, Audi Elaine og
Skoda Vision E får så stor opmærksomhed på IAA. Man mærker tydeligt at det er præcis den slags biler tyskerne drømmer om. Og de SKAL kunne køre non-stop mellem de store byer i tyskland, ellers
kan det være lige meget. Her lidt elbilstatistik spottet bag rattet på de godt 1700 km: 5 Tesla Model S (3 i DK) og 1 BMW i3 (i Frankfurt by). Ja! Det var det! Når det myldrer med elbiler på
autobahn, så ved vi elbilrevolutionen er overstået, ikke før...
Og læg lige mærke til den lille Honda Urban EV. Den kunne gå hen og blive meget populær :-)
Bemærk, at jeg kun har taget billeder af køretøjer med ren eldrift (ja ja, Golf'en skal vi nok smide en elmotor i når benzin bliver forbudt):
Write a comment