I elbilkredse koger nettet nu over med nyheder om den nye Tesla Model 3. Derfor vil jeg lige slå et slag for to helt andre modeller, som i den grad repræsenterer yderpunkterne af dette marked. Mød elbilverdenens svar på Land Rover og Fiat 500, bare uden støj og røg, og med masser af plads til både grej og lej: Bollinger B1 og Sono Sion.
Jeg var meget i tvivl om hvilken af disse to vidundere jeg skulle nævne først. Umiddelbart skulle det jo have været den lille pæne, men nej, Bollinger B1 er elektrisk, så det er i orden at være
stor og brutal!
Min egen mor kørte rundt i en Land Rover serie III i Afrika for snart 40 år siden, og derfor har den stået som et ikon for mig. Desværre har jeg aldrig selv ejet en, men nu bliver man da fristet
af den her. Se lige de detaljer: 360 HK, 300 km rækkevidde, 3 ton gods, 3 ton på krogen, diverse strømudtag til værktøj, hul hele vejen igennem kabinen (når flagstangen skal med, for der er ingen
motor i "motorrummet"!), 285/70 dæk på 17" fælge, justerbar frihøjde, og meget mere.
Det er biler som disse, der for alvor vil gøre det klart for enhver at elektrisk drift bare er smartere. Her handler det ikke om grøn samvittighed for brugeren, men om ren og skær brugbarhed. Og
med den energieffektivitet elmotorer notorisk har, så er forskellen mellem stor og lille bil ikke så afgørende. Så når sådan et monstrum her kommer summende ned af Københavnsvej i Ølsemagle fuld
af grønklædte drengerøve med rifler på vej til bukkejagt på Stevns, så er det kun bukkene du skal have ondt af, ikke klimaet.
Og så den perfekte bybil. Det er jo trods alt her de fleste biler befinder sig, og her markedet er størst.
Her kan du vælge mellem 15 kWh og 30 kWh batteri, og så er den beklædt med solceller. Det er tit noget folk spørger om: Kan man ikke bare montere solceller så bilen kører gratis? Jo, men det er
altså ikke meget strøm man får ud af det ift. den ekstra omkostning og vægt det giver ved fremstilling. Ikke desto mindre bliver det en realitet med den smarte Sono Sion. På en solbeskinnet dag,
vil cellerne kunne bidrage med op til 30 km ekstra rækkevidde. Det er da værd at tage med ikke? Det er dog lidt ironisk at der vil være plads til flere solceller på Bollinger B1, og her giver det
ekstra mening når man står mit sit elværktøj ude i marken.
Bilen yder 105 HK og rækkevidden kan nå op på 350 km. Desuden vokser der mos i kabinen til at filtrere luften! Jo jo, den er god nok. Her er tale om 100% grøn teknologi!
Ja, jeg ved det. Nu tænker du igen, at det da er meget dyrere og udleder mere CO2 at bygge elbiler end benzin og dieselbiler, så skal vi ikke droppe alt det her og gøre som vi plejer. Til det vil
jeg sige følgende, inden du læser linket nedenfor om netop det problem: Alt det man bygger en bil af kan genbruges. Brændstof kan ikke genbruges.
Desuden var det i onsdags Earth Overshoot Day, hvor vi begynder at bruge flere ressourcer end kloden har til rådighed for hele 2017. Fra årsskiftet og frem til i dag har menneskeheden altså
allerede brugt de ressourcer, som planeten kan nå at reproducere på et enkelt år. Genbrug er vigtigt i denne sammenhæng.
En note om de store gamle bilproducenter:
Det er imponerende hvad disse små startups kan præstere, og husk at Tesla også er en relativt ny startup, baseret på en enkelt mands personligt investerede 90 mio dollars for kun 15 år
siden.
Så hvor er VW, BMW, Mercedes og alle de andre store? VW har betalt milliarder i bøder for dieselskandalen, og ganske vist allokerer de alle milliarder i udvikling af elbiler, og de kommer sikkert
også, men hvorfor er de her ikke allerede? Kan det virkelig passe at det bare er fordi de er så store at det tager langt tid at vende skuden? Ikke helt.
De har virkelig et problem med deres signalering til os kunder. Tag bare Mercedes som netop har droppet deres B-Class electric. For nylig har de vist prototyper af deres nye EQ serie, som
kommer om et par år, men helt ærligt, at droppe den eneste elbil i programmet, så de slet ingen har, og oven i købet samtidig med at Tesla lancerer deres Model 3, det er sgu da tudedumt. VW
har da i det mindste opgraderet deres E-Golf, så der ligesom er et signal om at det går den vej.
Jeg har selv prøvet Mercedes B-Class electric. Drivlinen er lavet i samarbejde med Tesla, og den kører fantastisk. Den er super komfortabel og den mest støjsvage elbil jeg har prøvet. Desværre
har den ikke hurtiglader, hvilket vidner om at Mercedes ikke har prioriteret bilen, men blot haft den på programmet som en "compliance car" til at vise flaget og trække gennemsnittet af
CO2-udledningen ned i deres modelprogram.
Med sådan et stunt at trække den ud nu tænker jeg bare, at Daimlergruppen sender et signal om at de kun nødtvungent begynder på elbilsæraen. De skal nok lave gode elbiler, men er det nok?
Skal man ikke brænde for det man laver? Og efter hvad jeg indtil nu har hørt om den nye Tesla Model 3, så tyder noget på at de gamle mastodonter slet ikke har fattet hvad det her går ud på. Vi må
se hvor mange spillere der er plads til på et marked, hvor det ikke længere handler om antallet af solgte biler, men antallet af solgte kilometer.
Write a comment