Masser af Guinness og CO2

En tur på konference til Dublin med SAS i sidste uge, fik mig til at tænke på, hvor meget CO2 sådan en tur mon udleder? Og jeg gad også godt vide, hvor mange Guinness pints der kunne være skænket med den mængde kuldioxid jeg nu har på samvittigheden...

En tommelfingerregel siger at det udleder samme mængde CO2 pr. passager pr. km at flyve som at køre bil (med et par passagerer i bilen). Det er jo ikke så galt tænker du? Nej, men der er bare det ved det, at hvis du kører 25000 km i din bil om året og så lige tager en tur til Australien på ferie, så har du fordoblet dit udslip.

I sidste uge hoppede jeg på et fly fra Tirstrup over København til Dublin. Der er lidt forskel på hvor meget CO2 der udledes pr. person på hhv. indenrigs og udenrigsflyvning, men et forsigtigt gennemsnit er 120 gram pr. km.

Med fly blev det ialt 2800 km tur/retur, hvilket giver 336 kg CO2 som jeg helt personlig må have på samvittigheden. Alle 4 fly jeg sad i var fyldt op, så der var ikke noget spild der. Sammenlagt brugte jeg 10 timer på turen.

Hvad så hvis jeg havde taget bilen? Tja, det kommer jo an på hvilken bil. Min søn har en gammel Golf som kører 13 km/l og jeg kører til dagligt i en BWM i3 der kører 6 km/kWh.

Med bil fra Århus til Dublin skal der tilbagelægges 3600 km tur/retur (hvis vi ser bort fra kanaltunnel og færge) så i Golfen bliver det 720 kg CO2 idet vi regner med 200 g CO2 udledning pr. km.

Hm, det vil sige hvis jeg havde kørt sammen med min kollega, som også var med på konferencen, havde det faktisk været næsten det samme som at flyve, idet regnskabet så var blevet 360 kg CO2 pr. person. Til gengæld havde det taget noget i retning af 48 timer i alt, uden overnatning undervejs.

En ny bil vil nok kunne køre det dobbelte på samme mængde brændstof, så med to personer er vi nede på 180 kg CO2 pr. person. Men flyet vinder på hastighed og komfort...

Hvad så med elbilen? Jeg det kommer an på hvor strømmen kommer fra. Lad os se på tre scenarier:
A. Ren kulkraft med et udslip på 800 g CO2/kWh (sådan var det i DK for ca. 25 år siden)
B. Aktuelt energimiks i DK med et udslip på 150 g CO2/kWh
C. DONG's nyligt fremlagte mål for 2023 med 20 g CO2/kWh (jo, den er god nok, det er om 6 år!).

Med to personer i bilen giver det en total udledning på turen pr. person på:
A. 240 kg CO2

B. 45 kg CO2
C. 6 kg CO2

Desværre vil det med en lille elbil som BMW'en tage mindst 72 timer pga. de mange ladestop, selv med hurtiglader. En topmodel fra Tesla ville muligvis kunne hamle op med benzinbilen på gennemsnitshastighed.

Hvad så i fremtiden? Ja, der er jo seriøse bud på elektriske rutefly med op til 1000 km rækkevidde, og sågar fuldt soldrevne både der kan tilbagelægge mindst 200 km i døgnet, men spørgsmålet er om ikke føreløse biler ville kunne konkurrere med det meste? Ja, jeg ved også godt at tog til alle tider har været mest energieffektive, men bilens fleksibilitet er svær at hamle op med, og med selvkørende teknik og langtrækkende batterier er der trumf på! Jeg prøvede i øvrigt Uber i Dublin, og var målløs over hvor nemt det var. Ingen tvivl om at føreløse biler styret af en app er en killer-cocktail, altså på den fede måde...

Nå, lad os fantasere om en autonom elbil anno 2030 der kan køre 1000 km på en opladning og som er helt uden rat og pedaler, så man kan ligge og snorksove det meste af turen:
En fuldautomatisk bil vil kunne køre mere effektivt end et menneske og derfor er 7 km/kWh absolut realistisk. Hvis vi så samtidig regner med at DONG har nået sit mål og mere til, og er nået ned på 10 g CO2/kWh, så vil bilen være ansvarlig for 5 kg CO2 på hele turen! Det er mindre end en standard kulsyreflaske til et fadølsanlæg! Og med to personer er vi nede på 2,5 kg til hver. Altså over 100 gange mindre en den oprindelige flyvetur.

Og dermed er vi nået til den vigtigste udregning: Hvor mange Guinness fadøl kan man skænke op med den CO2 der blev udledt af mig på min flyvetur?

Der går 5 g CO2 til en halv liter fadøl, så de 336 kg jeg har på samvittigheden kunne være brugt, langt mere fornuftigt, på at skænke over 67 tusinde dejlige skummende Guinness pints!

Skriv en kommentar

Kommentarer: 2
  • #1

    Line (måndag, 26 juni 2017 16:42)

    Love it!
    Dine fortællinger om, hvordan tingene hænger sammen og kan sammenlignes er - ja, helt uden sammenligning!
    Alle, selv jeg, kan følge med :-)

  • #2

    Rasmus (onsdag, 05 juli 2017 12:25)

    Jeg mener at huske at Guinness skænkes med "beer gas" som er 25% CO2 og 75% N2 og så bliver regnestykket endnu mere interessant for os der elsker Guinness ;-)

Få besked om nye opslag:
Støt mig med bidrag

Book mig på Foredragsportalen.
Støt mig på Patreon.

Læs om mine foredrag

Lifelike | Jesper Berggreen | Fasanvej 10 | 8544 Mørke | CVR 35691146 | Email: jesper@lifelike.dk