Model 3

Det er jo bare en bil. Ja, men det er en bil som der ligger omkring en halv million forudbestillinger på. Over 100.000 var bestilt inden nogen havde set bilen. Hvad er det med den bil? Hvorfor er den så anderledes? Fordi den vil levere noget, som vi ikke vidste vi manglede.

Nogle af os ved (næsten) alt om Model 3, og vi har ventet som børn juleaften på at den færdige produktionsmodel blev præsenteret. Nu skal vi ikke vente meget længere. Juli 2017 er den måned, hvor bilindustrien igen vil blive rusket lige så grundigt, som det skete i oktober 1908. Og dem af jer der aldrig har hørt om Model 3, og måske heller ikke syntes at Fords Model T var noget særligt for 109 år siden, vil alligevel snart få at se hvad denne bil symboliserer.

Hvorfor er den bil så vigtig? Ford, BMW, VW, GM (Opel), Renault og Nissan har jo sendt fornuftige elbiler på markedet allerede, så hvorfor hører vi ikke lige så meget om dem? De har nogle, til dels ufortjente, odds imod sig: de kommer fra traditionelle bilfabrikanter, de er ikke "færdige" og de ser underlige ud. Jeg har prøvet de fleste af dem, og der er noget de mangler. Det de mangler har Tesla. Fx er det ikke lykkedes mig at bruge en Nissan Leaf eller BMW i3 uden at skulle kikke i manualen en gang imellem. Jeg har prøvet Tesla's Model S et par gange, også over længere stræk, og alt er intuitivt. Men jeg er måske bare dum. Jeg bruger en iPhone, fordi jeg ikke har tålmodighed til en Android (har forsøgt). Jeg har bestilt en Tesla Model 3, fordi jeg er bange for at manualen til min BMW i3 skal blive væk! Ahr, ikke kun derfor...

Det der sker når Model 3 rammer markedet er, at personlig transport bliver nemt. Meget nemt. Inden et par år kan alle Tesla'er produceret efter 19. oktober 2016, teknisk set, køre selv på det såkaldte niveau 5, hvilket vil sige at et barn kan sætte sig ind i bilen, og blive kørt, førerløst, til en hvilken som helst destination. Har du prøvet at bruge rejsekortet? Det bliver nemmere end det, og allervigtigst: du bliver hentet der hvor du er, og bliver sat af der hvor du skal hen. Kald mig bare en fantast, men hvis det, med myndighedernes og forsikringsselskabernes velsignelse, er virkelighed inden 2020, hvad skal vi så med busser og tog?

Model 3 er realiseringen af den vision Elon Musk, Tesla's frontfigur, har haft lige fra starten. Han lancerede sportsvognen Roadster for et årti siden, til de superrige, for at få råd til at bygge Model S til de "almindeligt rige". Indtægten fra Model S og, på samme platform, Model X, samt nogle meget optimistiske investorer, er blevet brugt til at udvikle Model 3. Og det som er sat i værk for at Model 3 nu faktisk findes i virkeligheden, er svært at fatte.

Den allervigtigste komponent i dette projekt er batteriet. For et årti siden kostede Lithium-ion batterier der var egnet til biler ca. $1000/kWh (en elbil kan køre ca. 5 km på en enkelt kWh). Sidste år nåede prisen ned under $300/kWh. I år er Tesla's egne batterier nået ned under $200/kWh. Det har kun været muligt, fordi Tesla bygger en gigantisk fabrik til formålet. Bygningen bliver 1000 m på den ene led og 300 m på den anden led, og 4-5 etager høj. Allerede nu produceres Tesla's nye batteriformat "2170" i stort antal i de dele af fabrikken der står færdig. Når de sidste kvadratmeter er taget i brug vil denne ene fabrik producere mere batterikapacitet end verdens nuværende samlede produktion. Inden 2020 forventer Tesla selv at prisen når $100/kWh, hvilket er den pris mange eksperter mener bliver det afgørende vendepunkt. Det vil gøre en elbil så billig at producere, at brændstofsmotoren vi kender i dag, vil være fuldstændig tosset at bruge tid på.

Udover et batteri der er til at betale er der to ting som går hånd i hånd for at holde prisen nede: design og konstruktion. Mange tror at Model 3 er en krympet model S, men det er reelt en helt ny måde at designe bil på. Det var Model S også, men med Model 3 er man gået radikalt til værks. Der er meget færre dele i 3'eren. Der er kun en skærm. Stort set ingen knapper. Ingen håndtag der selv kører ud og andre overflødige bevægelige dele. Færre udvidelsesmuligheder. Model 3 er verdens første bil, som stort set produceres fuldautomatisk, og det kræver forenkling. Elon Musk siger selv at maskinen der bygger maskinen, altså fabrikken, er det vigtigste. Den skal være fleksibel, hurtig, og lave det meste selv. Selv en gulvmåtte kan sætte hele produktionen i stå, hvis en underleverandør svigter. Det har Tesla masser af eksempler på. Det er en helt ny generation af robotter der nu er investeret i, for at øge produktionshastigheden af Model 3. Elon Musk oplyste engang, at samlebåndet til Model S kørte med en fart af 5 cm/sekund. Hans ambition om Model 3 samlebåndet er 1 meter/sekund. En 20-dobling!

Alt dette kan virke som en gal mands værk, men husk, vi taler om en mand som genbruger hans raketter i hans "lille" raketfirma SpaceX, som er ved at udkonkurrere Boing, Lockheed Martin og russerne! Nasa handler selvfølgelig også der hvor det er billigst.

Men hvordan kan Model 3, og biler bygget efter samme princip, blive tilgængelige for alle? Bilen kommer til at ligge i klassen for BMW 3-serien og Audi A4, og det er jo trods alt nogle halvdyre biler. Jeg bed mærke i et svar Elon Musk gav på spørgsmålet om, hvorvidt han ville bygge en meget billig mikrobil? Han svarede, at der ikke ville være et marked for dem. Hvad? Det lyder ulogisk, ja, men kun fordi du tænker traditionelt ejerskab. En bil står stille 90-95% af tiden. Hvis du, uden at røre en finger, kunne sende din bil ud og arbejde, når du ikke selv bruger den, ville du så ikke gøre det? Nej siger du? For så bliver den slidt og snavset! Men hvis du skal betale det halve i afdrag hver måned, fordi bilen betaler af på sig selv, så blev der måske alligevel råd til lidt vask. Bare vent. Pris betyder alt. Har du prøvet AirBnB? Så ved du hvad jeg taler om.

Pointen er at hele transportsektoren vil blive vendt på hovedet. Persontransport vil blive billigere, og mere komfortabelt, end bus og tog for folk som ikke selv har bil. Og samtidig vil godstransport tage teknikken til sig, og et automatiseret samarbejde mellem lastbiler, varevogne, små fortovsrobotter og droner vil tage form. En masse arbejdspladser er på spil her, og det bliver ikke kønt, men det bliver billigt og grønt, for dig og mig.

Videoen herunder viser en af de prototyper der kører rundt i Californien. Ingen tvivl om at designet er langtidsholdbart og vil tiltale mange. At designet er tidsløst er især vigtigt, når man tager i betragtning at der er tale om en computer på hjul, som trådløst kan modtage opdateringer præcis som din smartphone.

Screenshot herunder fra Tesla's amerikanske hjemmeside viser, at 3'eren er en helt anden bil end de eksisterende modeller S og X fra Tesla, idet der er tale om en skrabet version på alle parametre. Men sammenligner du den med fx Audi A4, BMW 3-serie og VW Passat, så ser det slet ikke så tosset ud. Desværre er Tesla nød til at understrege, at mens model S og X kan leveres 30 dage fra bestilling, så skal du vente mindst et år på din model 3. I skrivende stund går rygterne på 500 tusinde reservationer!

Og aktiekursen? Tesla er allerede mere værd end Ford og GM, på papiret altså. Til trods for at Tesla producerer en meget lille mængde biler ift. giganterne, så ligner aktiekursen noget der skete for 10 år siden, da Apple lancerede iPhone. Ingen vidste rigtig hvad det var for et produkt. Mange troede det var noget opblæst og ubrugelig teknologi. Næsten alle har en smartphone idag...

Og husk så lige at elektriske køretøjer på ingen måde er en nyhed. Udviklingen følger blot trop efter 100 års fossil pause...

Skriv en kommentar

Kommentarer: 0
Få besked om nye opslag:
Støt mig med bidrag

Book mig på Foredragsportalen.
Støt mig på Patreon.

Læs om mine foredrag

Lifelike | Jesper Berggreen | Fasanvej 10 | 8544 Mørke | CVR 35691146 | Email: jesper@lifelike.dk