Der dukker flere og flere elbiler op på messerne rundt om i verden, og ironien driver ned af væggene i denne uge, hvor tre af de største europæiske mærker viser vejen, samtidig med at vores regering spiser os af med endnu en kortsigtet plan for elbiler i dette land. Men jeg tror dog at biler som disse, vil få os til at glemme benzinslugerne meget hurtigt.
Jeg minder lige om klimakommissionens ordlyd fra 2010:
"El- og plug in-hybridbiler skal have afgiftsfritagelse - også efter 2015. Men lempelsen bør begrænses til i størrelsesordenen 100.000 biler frem til 2020".
Og så ordlyden fra tirsdagens aftale:
"Afgiften på elbiler forbliver 20 procent, indtil der er registreret 5000 nye elbiler herhjemme. Det skal dog ske inden 1. januar 2019, hvor afgiften hæves uanset salget".
5000 elbiler, hvorefter salget går i stå igen. Der blev solgt 5000 almindelige biler i Danmark den første uge af 2017...
Nå, men op med humøret, for nu skal vi se på hvad der sker ude i den virkelige verden. VAG-koncernen har nemlig fundet ud af hvad folk vil have. De nedenstående koncepter fra Shanghai udmynter
sig måske ikke i de billigste modeller, men de rammer plet alligevel.
Audi e-tron Sportback concept er netop det folk vil have, når de en dag vågner op og finder ud af at benzinbiler da forresten larmer og sviner, og i øvrigt er alt for dyre i drift.
Audi'en er muligvis lidt lækrere og dyrere end VW og Skoda. Det vil tiden vise. I hvert fald er denne biltype meget populær for tiden, så der er ingen tvivl om at folk vil købe dem, når de finder
ud af at naboen også gør det.
Firehjulstræk med omkring 430 HK og batteri på 95 kWh, som skulle kunne drive værket over 500 km.
VW I.D. Crozz concept er jo næsten det samme som Audi'en. På samme måde som en VW Golf er en lidt billigere udgave af en Audi A3.
Fælles for disse biler er at de vil sælge som varmt brød. For det er med rækkevidder på op mod 500 km at folk helt vil glemme frygten for at løbe tør for strøm. Dertil kommer at disse biler kan
lade med 150 kW på hurtigladerne langs motorvejen. Det skal ses i forhold til de nuværende 50 kW. Vi taler altså om opladningshastigheder som kan give 100 km ekstra på under 10 min.
Firehjulstræk med 75 kW på forhjulene og 150 kW på baghjulene. Hvilket svarer til godt og vel 300 HK i alt. Batteriet er på 83 kWh.
Skoda Vision E concept som er baseret på samme platform som VW I.D. linien, kunne godt gå hen og blive meget populær. Skoda har haft evnen til at give kunderne meget bil for pengene, og med dette
koncept viser de, at de aldeles ikke vil stå i skyggen af de to andre.
Skoda oplyser at deres kommende elbiler vil have mulighed for induktiv, altså trådløs, opladning. Det må jo være helt magisk blot at parkere bilen og opleve den bliver ladet op, helt uden at det
bemærkes.
Her er også firehjulstræk og omkring 300 HK. Ja, det bliver altså ikke kedeligt at køre familieslæde i fremtiden!
Det er vel overflødigt at nævne, at disse biler selvfølgelig vil kunne køre selv... Hvilket jo er ironisk, da det ville give mere mening at en benzinbil kørte selv, for den skal jo have skiftet olie og tandrem og alt muligt hele tiden ;-)
Kilder:
http://autoshanghai.auto-fairs.com
https://ing.dk/artikel/hovedpunkter-i-klimakommissionens-rapport-112432
http://www.fdm.dk/nyheder/politisk-starthjaelp-til-skrantende-elbilsalg
https://ing.dk/artikel/elbilaftale-saa-meget-kan-de-hurtige-spare-paa-elbil-197350
http://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-aftale-om-elbiler-skal-saette-gang-i-bilsalg
https://electrek.co/2017/04/18/audi-e-tron-sportback-electric-2019/
https://electrek.co/2017/04/18/vw-all-electric-crossover-id-crozz/
Write a comment