Elbilerne fra Genève

Mens de danske politikere snorksover i timen, så buldrer resten af verden afsted med udbredelsen af elektrisk transport. Der er selvfølgelig andet end elbiler i Genève i år, men hvorfor beskæftige sig med dem? Nå ja ok, vi har både benzin- og eldrift i vores hustand. Benzinbilen skruer vi på. Elbilen kører vi i.

Det er så ærgerligt at Danmark har misset chancen for at blive foregangsland på grøn transport, for det er ikke et spørgsmål om hvorvidt elbilerne tager over, men om hvem der så det komme. Med alle vores vindmøller er det totalt ubegribeligt at vi ikke har gjort det samme som fx. Norge, der støtter omstillingen massivt, så vi kan komme videre! Nå, men lad os nyde modellerne her og håbe at fx. drengene bag danske Zenvo bygger en elektrisk version, selvom det nok vil blive en ligeså stor succes som ellerten. Nej, det er almindelige og anvendelige elbiler vi har brug for! Danske EcoMove, hvad med om I lavede en ZOE-killer? I var jo lige ved at komme i mål med QBeak, med kronprinsen bag rattet og alting, men for fanden hvor var den grim...

De franske mærker rykker nu. PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) har netop meddelt at de køber Opel fra GM, og en af grundene er helt sikkert at de ønsker at være stærke på den elektriske front, og Opel's nye Ampera-e er et godt kort at have på hånden. Det er især VW der spiller med de elektriske muskler, men Renault har faktisk flere års markedserfaring end VW, bl.a. i kraft af samarbejdet med Nissan.

Renault ZOE har været en forholdsvis stor succes i Europa, og med den nye 40kWh udgave tager det rigtig fart. En elbil med op til 300 km reel rækkevidde er faktisk brugbar. Så for at fejre succesen viser Renault dette legetøj frem: ZOE e-Sport Concept. Vi snakker fuld karbon karosseri og 460 HK til 1400 kg. Med 2 motorer og firehjulstræk sprinter den fra 0 - 100 km/t på 3,2 sekunder.

Rimac er en af pionerne blandt elektriske supersportsvogne. Vi taler ydelser og priser som trodser enhver logik. Deres nyeste version af Rimac Concept One er opdateret på alle punkter, selvom den var vild nok i forvejen. Her er tale om 1224 HK og en 0 - 100 tid på 2,5 sekunder, hvilket er fuldstændig ligegyldig, da det er mere interessant at vilddyret når 300 km/t på 14 sekunder!

Den koster over en mio. dollars og de planlægger at bygge og sælge 8 (ja otte!) stk i 2017...

For det beløb du skal lægge for at købe en Rimac, vil du sandsynligvis kunne køre 6 mio. km i den her. Sedric er VW's bud på et fuldt autonomt køretøj for alle. 4 sæder. Trægulv. Gigantisk døråbning. Én knap, på din smartphone, som betyder "hent mig". Når du stiger ind siger du blot hvor du vil hen, og Sedric klarer resten. Betaling er helt automatisk, ligesom GoMore er i dag. Fremtid? Nix. Det er lige om hjørnet.

Dendrobium. Navnet på en orkidé. Fordi døre, og tag, åbner sig op og inviterer dig ind i noget af det mest utrolige der indtil nu er designet i den elektriske bilverden. Et par årtier har designerne ventet med at realisere dette koncept, fordi teknikken skulle være klar først. I samarbejde med britiske Williams Racing vil Vanda fra Singapore flå dig ud af den stinkende, larmende og bovlamme fossil-æra ved hjælp af 1500 vilde elektriske hestekræfter. Ingen grund til at se sig tilbage...

Kinesiske Techrules Ren vil også være med på det allervildeste. Her kan du vælge mellem konfigurationer med 2, 4 eller 6 elmotorer! Op til 1287 HK i alt.

Men der gemmer sig et lille sort hjerte inde i den hvide elektriske uskyld, for ved siden af et effektivt Li-polymer batteri på 25 kWh ligger en højeffektiv dieselturbinegenerator. Det er selvfølgelig bedre end en osende stempelmaskine, og fordelen er at rækkevidden når over 1000 km. Men helt ærlig, diesel? Det holder jo ikke...

Toyota har længe været beskyldt for ikke at tage rene elektriske køretøjer seriøst, og selvom denne 3-sæders i-Tril-tingest, er lidt spøjs, så skal man huske at Toyota er så stor en koncern at de nemt kan lege med idéer og forvirre fjenden i frontlinjen, alt imens de arbejder på kedelige langdistance elbiler i kulissen, som rigtig mange vil købe når de kommer. De er eminent gode til at bilde os ind at de kun fokuserer på "det de unge vil have", men de ved udmærket, at når det kommer til stykket, vil almindelig mennesker ikke skille sig ud i hverdagen, og det er her det rigtig store antal af Corolla'er, Yaris'er og Aygo'er bliver solgt.

Bentley er også vågnet op nu. Med deres EXP 12 Speed 6e signalerer de at fremtiden i sandhed er elektrisk. Her er ingen detaljer om ydelse. Det er jo også totalt ligegyldigt. Der er sikkert bare det der skal være. Rækkevidde? Nå ja, der skal bare være nok til at komme fra London til Paris på en opladning.

Det er jo vild luksus sådan noget her, og det kan virke provokerende, men det er et vigtigt signal der sendes med disse biler, bare ærgerligt det er 100 år for sent...

Ligesom i Las Vegas, så driller Nissan os igen ved ikke at vise en model af den nye Leaf frem. Her er det deres IDS-concept fra en tidligere udstilling, som måske har designelementer til den nye Leaf. Men de har til gengæld sagt at den bliver præsenteret til september, og kan leveres inden året er omme.

Den nye Leaf ventes at få et 60 kWh batteri, ligesom Opel Ampera-e har og Tesla 3 sikkert får, og dermed en rækkevidde over 300 "rigtige" km. Altså almindelig kørsel i al slags vejr.

Nissan har gået og puttet med det her i 2 år, men nu kommer den endelig. Den ventes at få enorm betydning for almindelige bilisters skift fra dinosaurjuice til strøm.

Lad mig lige give vores kære folkevalgte endnu et klap i nakken her inden vi takker af, for du spørger måske om ikke der er nogle ordentlige og almindelige elbiler på markedet, som man kan købe i dag? Jo det er der da! Men nej, de er ikke til at opdrive i Danmark! Opel's Ampera-e, som kan køre over 400 km på en opladning sendes i titusindvis til Norge, og kan MÅSKE fås i Danmark fra næste år. Renault ZOE, som i versionen der kan køre over 300 km på en opladning, koster 300.000 herhjemme, men kan fås for 130.000 efter diverse tilskud i Portugal.

Jeg minder lige om at klima-kommissionen i 2010 anbefalede, at antallet af elbiler i Danmark burde runde 100.000 stk INDEN man begyndte at diskuttere afgifter. Da der var solgt 3000 Tesla'er i 2015 gik politikerne i panik... og nu har Norge netop rundet 100.000 elbiler OG vedtaget af forlænge afgiftsfritagelsen til 2020! Suk...

Men hvad med batterier og strøm og alt det? Er det ikke elbilernes største akilleshæl? Egentlig ikke. Det handler mest om at gøre batterierne billigere nu. Jeg vender tilbage i et andet indlæg om det. Indtil da kan du tænke over denne detalje jeg fandt på MHI Vestas hjemmeside: Én vingerotation på den store V164 havmølle laver strøm nok til over 60 km i en elbil...

Skriv en kommentar

Kommentarer: 0
Få besked om nye opslag:
Støt mig med bidrag

Book mig på Foredragsportalen.
Støt mig på Patreon.

Læs om mine foredrag

Lifelike | Jesper Berggreen | Fasanvej 10 | 8544 Mørke | CVR 35691146 | Email: jesper@lifelike.dk